Osiągnięcia w działalności naukowej
Uzyskanie stopnia naukowego(dr, dr.hab, tytułu prof.):
dr hab., profesor nadzwyczajny
Udział w uczelnianych i pozauczelnianych radach, komisjach i innych zespołach naukowych:
Międzynarodowa współpraca i aktywność akademicka:
(ważniejsze staże i praca w ośrodkach zagranicznych, realizacja wspólnych badań, itp.)
- 2008-2012, Międzynarodowa Szkoła Matek, Charków-Kijów, 5 edycji, opracowanie programu, szkolenie tyflopedagogów z Rosji, Ukrainy i Białorusi, prowadzenie badań dotyczących funkcjonowania rodziców dzieci z niepełnosprawnością wzrokową.
- 2009, Międzynarodowa Konferencja Pedagogiczna, Lopiano k. Florencji, Włochy, organizator: Ruch Focolari, prezentacja doświadczeń polskiej pedagogiki.
- 2009, Seminarium Naukowe, Akademia Nauk w Moskwie, referat: „Edukacja i rehabilitacja dzieci i młodzieży niewidomej w Polsce”.
- 2006, Konferencja naukowa: Theologie Der Spiritualitat - Spiritualitat Der Theologie(N), Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, referat: „Das Zeugnis der Spiritualität von Mutter Elisabeth Róza Czacka und ihres Werkes”.
- 2002, Zorganizowanie 3rd European Workshop on Training Teachers of the Visually Impaired: Preparing Teachers of the Visually Impaired to Support Integration/Inclusion, Warsaw, April 3-7, 2002 r., (organizator: Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i International Council for Education of People with Visual Impairment (ICEVI)).
- 2001 Litwa, przeprowadzenie warsztatów dla tyflopedagogów i udział w opracowaniu merytorycznym programu Międzynarodowej Konferencji Pedagogicznej , dotyczącej kształcenia integracyjnego w Wilnie w 2001 r., i w 2002 r., zorganizowanej przez Łomżyński Odział Stowarzyszenia Wspólnota Polska.
- 1996 i 1997, przeprowadzenie 2 edycji Podyplomowych Studiów Tyflologicznych z zakresu orientacji przestrzennej dla nauczycieli szkół dla niewidomych na Litwie.
Kierowanie projektami badawczymi:
Programy badawcze (granty) – kierowanie i udział w realizacji:
- Projekt „Per linguas mundi ad laborem” („Przez języki świata do pracy”) współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, realizowany w latach 2005-2008 r.
Charakter udziału: opiekun naukowy projektu badawczego realizowanego w Akademii Pedagogiki Specjalnej, dotyczącego adaptacji pomocy tyfloglottodydaktycznych.
J. Kuczyńska-Kwapisz, D. Apostolos, K. Czerwińska (red.) Good Practices in Rehabilitation of Persons with Disabilities. Italy – Poland – Greece, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2007.
J. Kuczyńska-Kwapisz, Education and Rehabilitation System for Visually Impaired People Aged 6 to 24, w: Good Practices in Rehabilitation of Persons with Disabilities. Italy – Poland – Greece, J. Kuczyńska-Kwapisz, D. Apostolos, K. Czerwińska (red.), Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2007.
Wykonane projekty badawcze finansowane ze środków budżetowych na naukę:
- 1H01F 004 28 „System punktowy Louisa Braille'a w edukacji niewidomych dzieci”
Kierownik projektu (promotor).
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie,Wydział Nauk Pedagogicznych, 2005 rok.
J. Kuczyńska - Kwapisz, M. Paplińska, Methods of teaching braille to blind children in Poland. Eductation - aiming for excellence, ICEVI European Conference Report, 2005.
- 2 H01F 045 23 „Wpływ wybranych czynników na osiąganie umiejętności szkolnych przez słabo widzące dzieci uczące się w pierwszej klasie w szkołach masowych i integracyjnych”
Kierownik projektu (promotor).
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Wydział Rewalidacji i Resocjalizacji, 2002-2003.
J. Kuczyńska-Kwapisz, J. Witczak-Nowotna, Internet jako element strategii współpracy z nauczycielami w ramach badań nad czynnikami istotnymi w nabywaniu wybranych podstawowych umiejętności szkolnych przez słabo widzące dzieci, uczące się w pierwszych klasach w ogólnodostępnych szkołach podstawowych, w: Komputer w pedagogice specjalnej, B. Siemieniecki (red.), Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2005.
- 5 H01F 049 20, „Media w edukacji niewidomych”
Kierownik projektu (promotor).
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Wydział Nauk Społecznych i Historycznych, 2001-2002.
Osiągnięcia w działalności kształcenia kadr naukowych
Promowanie rozpraw doktorskich:
- Wypromowani doktorzy:
◦ Realizm intelektualny a realizm wizualny w działalności plastycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną, 13/03/2013,
autor rozprawy doktorskiej Kingi Krawieckiej
◦ Strategie adaptacji pomocy dydaktycznych do nauki języków obcych uczniów z niepełnopoprawnością wzrokową, 2011,
autor rozprawy doktorskiej Kornelia Czerwińska,
◦ Edukacja i rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących w działalności organizacji pozarządowych i wybranych instytucji rządowych III RP, 27/10/2010,
autor rozprawy doktorskiej Magdalena Wałachowska,
◦ Potrzeby rehabilitacji osób ociemniałych w starszym wieku w zakresie wykonywania codziennych czynności,14/11/2006,
autor rozprawy doktorskiej Marlena Kilian,
◦ System punktowy Louisa Braille'a w edukacji niewidomych dzieci, 21/12/2005,
autor rozprawy doktorskiej Małgorzata Paplińska,
◦ Wpływ wybranych czynników na osiąganie umiejętności szkolnych przez słabo widzące dzieci uczące się w pierwszej klasie w szkołach ogólnodostępnych, 17/12/2003,
autor rozprawy doktorskiej Joanna Witczak-Nowotna,
◦ Aktywność ruchowa dzieci niewidomych i słabo widzących podczas zajęć prowadzonych metodą harcerską w warunkach integracji pozaszkolnej, 22/01/2003,
autor rozprawy doktorskiej Dariusz Rutkowski,
◦ Znaczenie działalności i osiągnięć naukowych Zofii Sękowskiej dla pedagogiki specjalnej ze szczególnym uwzględnieniem tyflopedagogiki, 20/11/2002
autor rozprawy doktorskiej Marzena Dycht,
◦ Media w edukacji niewidomych, 05/05/2002,
autor rozprawy doktorskiej Danuta Gorajewska,
◦ Funkcjonalna ocena wzroku i proces wspomagania rozwoju widzenia u dzieci słabo widzących z niepełnosprawnością złożoną, 26/05/1996,
autor rozprawy doktorskiej Małgorzata Walkiewicz-Krutak.
Recenzowanie prac doktorskich:
- Udział w przewodach doktorskich w charakterze recenzenta:
◦ Doświadczenie wspólnoty wychowawczej Ruchu Focolari jako podstawa pedagogii jedności, 10/12/2009,
autor rozprawy doktorskiej Mariola Kozubek,
◦ Kształtowanie orientacji przestrzennej małych niewidomych dzieci, 24/06/2009,
autor rozprawy doktorskiej Elżbieta Łobacz-Kloosterman,
◦ Korelaty postaw młodzieży licealnej wobec niepełnosprawnych, 06/07/2007,
autor rozprawy doktorskiej Anna Witek,
◦ Ocena rozwoju somatycznego i motorycznego dzieci niewidomych w wieku od 7 do 16 lat, 28/09/2004,
autor rozprawy doktorskiej Izabela Rutkowska,
◦ Zastosowanie muzykoterapii aktywnej w rehabilitacji dzieci 6-7 letnich z mózgowym porażeniem dziecięcym, 20/11/2002,
autor rozprawy doktorskiej Izabela Dębicka,
◦ Możliwości wspomagania rozwoju orientacji przestrzennej u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, 05/12/2001,
autor rozprawy doktorskiej Aneta Jegier,
◦ Rozwój kompetencji w zakresie orientacji przestrzennej u dzieci od 3 do 8. Zakres różnic indywidualnych, 18/11/1998,
autor rozprawy doktorskie Ewa Czaplewska,
◦ Wybrane czynniki skuteczności rehabilitacji wzroku dzieci słabowidzących, 21//11/1996,
autor rozprawy doktorskie Anna Kobylańska.
Osiągnięcia w działalności organizacyjnej
Pełnie funkcji rektora, prorektora, dziekana lub prodziekana:
Dziekan Wydziału nauk Pedagogicznych, Senator UKSW, Kierownik Katedry Pedagogiki Specjalnej Integracyjnej
Organizowanie lub udział w organizacji konferencji, sympozjów, zjazdów naukowych:
Działalność organizacyjna w nauce i instytucjach akademickich w kraju i za granicą:
(członkostwo z wyboru w komitetach i radach naukowych, członkostwo w redakcjach czasopism, inne instytucje – działalność)
- Współredaktor serii Wydawniczej: Polska Kultura Religijna XX Wieku (Tomasz Chachulski, Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz, Maria Prusak, Wyd. UKSW od 2004 i obecnie.
- Członek rady naukowej serii: Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, wyd. Impuls, Kraków 2000 i obecnie
- Członek rady programowej serii „Educatio”, wyd. UKSW i wyd. Salezjańskie 2002 i obecnie.
- ICEVI – International Council for Education of People with Visual Impairment, od 1996 i obecnie ( Członkostwo z wyboru w organizacjach naukowych o zasięgu światowym)
Redaktor naczelny Szkoły Specjalnej od 1999 do 2010
Wykonywanie innych prac organizacyjnych zleconych przez przełożonych:
Inne aktywności w obszarze edukacji i społeczne:
- Udział w tworzeniu kierunku studiów, specjalności: tworzyłam program specjalność – tyflopedagogika, a w jej obrębie – orientację przestrzenną niewidomych i rehabilitację wzroku oraz rehabilitację osób z dysfunkcją wzroku.
- Współtworzyłam Wydział Nauk Pedagogicznych na UKSW, Studia Podyplomowe z Tyflopedagogiki, Studia Podyplomowe z Tyflopedagogiki z Orientacją Przetrzenną.