Osiągnięcia w działalności naukowej

Uzyskanie stopnia naukowego(dr, dr.hab, tytułu prof.):

dr hab., profesor nadzwyczajny

Udział w uczelnianych i pozauczelnianych radach, komisjach i innych zespołach naukowych:

Międzynarodowa współpraca i aktywność akademicka:

(ważniejsze staże i praca w ośrodkach zagranicznych, realizacja wspólnych badań, itp.)

 

  • 2008-2012, Międzynarodowa Szkoła Matek, Charków-Kijów, 5 edycji, opracowanie programu, szkolenie tyflopedagogów z Rosji, Ukrainy i Białorusi, prowadzenie badań dotyczących funkcjonowania rodziców dzieci z niepełnosprawnością wzrokową.
  • 2009, Międzynarodowa Konferencja Pedagogiczna, Lopiano k. Florencji, Włochy, organizator: Ruch Focolari, prezentacja doświadczeń polskiej pedagogiki.
  • 2009, Seminarium Naukowe, Akademia Nauk w Moskwie, referat: „Edukacja i rehabilitacja dzieci i młodzieży niewidomej w Polsce”.
  • 2006, Konferencja naukowa: Theologie Der Spiritualitat - Spiritualitat Der Theologie(N), Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, referat: „Das Zeugnis der Spiritualität von Mutter Elisabeth Róza Czacka und ihres Werkes”.
  • 2002, Zorganizowanie 3rd European Workshop on Training Teachers of the Visually Impaired: Preparing Teachers of the Visually Impaired to Support Integration/Inclusion, Warsaw, April 3-7, 2002 r., (organizator: Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i International Council for Education of People with Visual Impairment (ICEVI)).
  • 2001 Litwa, przeprowadzenie warsztatów dla tyflopedagogów i udział w opracowaniu merytorycznym programu Międzynarodowej Konferencji  Pedagogicznej , dotyczącej kształcenia integracyjnego w Wilnie w 2001 r., i w 2002 r., zorganizowanej przez Łomżyński Odział Stowarzyszenia Wspólnota Polska.
  • 1996 i 1997, przeprowadzenie 2 edycji Podyplomowych Studiów Tyflologicznych z zakresu orientacji przestrzennej dla nauczycieli szkół dla niewidomych na Litwie.

 

Kierowanie projektami badawczymi:

Programy badawcze (granty) – kierowanie i udział w realizacji:

 

 

  • Projekt „Per linguas mundi ad laborem” („Przez języki świata do pracy”) współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, realizowany w latach 2005-2008 r.

Charakter udziału: opiekun naukowy projektu badawczego realizowanego w Akademii Pedagogiki Specjalnej, dotyczącego adaptacji pomocy tyfloglottodydaktycznych.

J. Kuczyńska-Kwapisz, D. Apostolos, K. Czerwińska (red.) Good Practices in Rehabilitation of Persons with Disabilities. Italy – Poland – Greece, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2007.

J. Kuczyńska-Kwapisz, Education and Rehabilitation System for Visually Impaired People Aged 6 to 24, w: Good Practices in Rehabilitation of Persons with Disabilities. Italy – Poland – Greece, J. Kuczyńska-Kwapisz, D. Apostolos, K. Czerwińska (red.), Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2007.

 

Wykonane projekty badawcze finansowane ze środków budżetowych na naukę:

  • 1H01F 004 28 „System punktowy Louisa Braille'a w edukacji niewidomych dzieci”

Kierownik projektu (promotor).

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie,Wydział Nauk Pedagogicznych, 2005 rok.

            J. Kuczyńska - Kwapisz, M. Paplińska,  Methods of teaching braille to blind children in   Poland. Eductation - aiming for excellence, ICEVI European Conference Report, 2005.

  • 2 H01F 045 23 „Wpływ wybranych czynników na osiąganie umiejętności szkolnych przez słabo widzące dzieci uczące się w pierwszej klasie w szkołach masowych i integracyjnych”

Kierownik projektu (promotor).

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Wydział Rewalidacji i Resocjalizacji, 2002-2003.

            J. Kuczyńska-Kwapisz, J. Witczak-Nowotna, Internet jako element strategii współpracy z           nauczycielami w ramach badań nad czynnikami istotnymi w nabywaniu wybranych         podstawowych umiejętności szkolnych przez słabo widzące dzieci, uczące się w pierwszych            klasach w ogólnodostępnych szkołach podstawowych, w: Komputer w pedagogice        specjalnej,  B. Siemieniecki (red.), Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2005.

  • 5 H01F 049 20, „Media w edukacji niewidomych”
    Kierownik projektu (promotor).

          Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
          Wydział Nauk Społecznych i Historycznych, 2001-2002.

Osiągnięcia w działalności kształcenia kadr naukowych

Promowanie rozpraw doktorskich:

  • Wypromowani doktorzy:

◦   Realizm intelektualny a realizm wizualny w działalności plastycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną, 13/03/2013,

autor rozprawy doktorskiej Kingi Krawieckiej

◦   Strategie adaptacji pomocy dydaktycznych do nauki języków obcych uczniów z niepełnopoprawnością wzrokową, 2011,

autor rozprawy doktorskiej Kornelia Czerwińska,

◦   Edukacja i rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących w działalności organizacji pozarządowych i wybranych instytucji rządowych III RP, 27/10/2010,
autor rozprawy doktorskiej Magdalena Wałachowska,

◦   Potrzeby rehabilitacji osób ociemniałych w starszym wieku w zakresie wykonywania codziennych czynności,14/11/2006,
autor rozprawy doktorskiej Marlena Kilian,

◦   System punktowy Louisa Braille'a w edukacji niewidomych dzieci, 21/12/2005,
autor rozprawy doktorskiej Małgorzata Paplińska,

◦   Wpływ wybranych czynników na osiąganie umiejętności szkolnych przez słabo widzące dzieci uczące się w pierwszej klasie w szkołach ogólnodostępnych, 17/12/2003,
autor rozprawy doktorskiej Joanna Witczak-Nowotna,

◦   Aktywność ruchowa dzieci niewidomych i słabo widzących podczas zajęć prowadzonych metodą harcerską w warunkach integracji pozaszkolnej, 22/01/2003,

autor rozprawy doktorskiej Dariusz Rutkowski,

◦   Znaczenie działalności i osiągnięć naukowych Zofii Sękowskiej dla pedagogiki specjalnej ze szczególnym uwzględnieniem tyflopedagogiki, 20/11/2002

autor rozprawy doktorskiej Marzena Dycht,

◦   Media w edukacji niewidomych, 05/05/2002,

autor rozprawy doktorskiej Danuta Gorajewska,

◦   Funkcjonalna ocena wzroku i proces wspomagania rozwoju widzenia u dzieci słabo widzących z niepełnosprawnością złożoną, 26/05/1996,

autor rozprawy doktorskiej Małgorzata Walkiewicz-Krutak.

Recenzowanie prac doktorskich:

  • Udział w przewodach doktorskich w charakterze recenzenta:

◦   Doświadczenie wspólnoty wychowawczej Ruchu Focolari jako podstawa pedagogii jedności, 10/12/2009,
autor rozprawy doktorskiej Mariola Kozubek,

◦   Kształtowanie orientacji przestrzennej małych niewidomych dzieci, 24/06/2009,
autor rozprawy doktorskiej Elżbieta Łobacz-Kloosterman,

◦   Korelaty postaw młodzieży licealnej wobec niepełnosprawnych, 06/07/2007,
autor rozprawy doktorskiej Anna Witek,

◦   Ocena rozwoju somatycznego i motorycznego dzieci niewidomych w wieku od 7 do 16 lat, 28/09/2004,
autor rozprawy doktorskiej Izabela Rutkowska,

◦   Zastosowanie muzykoterapii aktywnej w rehabilitacji dzieci 6-7 letnich z mózgowym porażeniem dziecięcym, 20/11/2002,
autor rozprawy doktorskiej Izabela Dębicka,

◦   Możliwości wspomagania rozwoju orientacji przestrzennej u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, 05/12/2001,
autor rozprawy doktorskiej Aneta Jegier,

◦   Rozwój kompetencji w zakresie orientacji przestrzennej u dzieci od 3 do 8. Zakres różnic indywidualnych, 18/11/1998,

autor rozprawy doktorskie Ewa Czaplewska,

◦   Wybrane czynniki skuteczności rehabilitacji wzroku dzieci słabowidzących, 21//11/1996,

autor rozprawy doktorskie Anna Kobylańska.

Osiągnięcia w działalności organizacyjnej

Pełnie funkcji rektora, prorektora, dziekana lub prodziekana:

Dziekan Wydziału nauk Pedagogicznych, Senator UKSW, Kierownik Katedry Pedagogiki Specjalnej Integracyjnej

Organizowanie lub udział w organizacji konferencji, sympozjów, zjazdów naukowych:

Działalność organizacyjna w nauce i instytucjach akademickich w kraju i za granicą:

(członkostwo z wyboru w komitetach i radach naukowych, członkostwo w redakcjach czasopism, inne instytucje – działalność)

 

  • Współredaktor serii Wydawniczej: Polska  Kultura Religijna XX Wieku (Tomasz Chachulski, Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz, Maria Prusak, Wyd. UKSW od 2004 i obecnie.
  • Członek rady naukowej serii: Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, wyd. Impuls, Kraków 2000 i obecnie
  • Członek rady programowej serii „Educatio”, wyd. UKSW i wyd. Salezjańskie 2002 i obecnie.
  • ICEVI – International Council for Education of People with Visual Impairment, od 1996 i obecnie ( Członkostwo z wyboru w organizacjach naukowych o zasięgu światowym)

Redaktor naczelny Szkoły Specjalnej  od 1999 do 2010

Wykonywanie innych prac organizacyjnych zleconych przez przełożonych:

Inne aktywności w obszarze edukacji i społeczne:

  • Udział w tworzeniu kierunku studiów, specjalności: tworzyłam program specjalność – tyflopedagogika, a w jej obrębie – orientację przestrzenną niewidomych i rehabilitację wzroku oraz rehabilitację osób z dysfunkcją wzroku.
  • Współtworzyłam Wydział Nauk Pedagogicznych na UKSW, Studia Podyplomowe z Tyflopedagogiki, Studia Podyplomowe z Tyflopedagogiki z Orientacją Przetrzenną.

Kontakt

Centrum Inicjatyw Rozwojowych UKSW


Ul.Wóycickiego 1/3, bud.24

01-938 Warszawa

tel. 22 380 96 19

e-mail centir@uksw.edu.pl